Model vozu: Mercedes Sprinter 4×4 IGLHAUT, velikost L4H2
Osob jízda: 4 osoby
Osob spaní: 4-6 osob (2x hlavní lůžko, 2x zvedací střecha, případně 2x rozložené lůžko FASP)
Vybavení: otočná pilotní sedadla a stolek v salonu; homologované dvojsedadlo FASP rozložitelné na dvoulůžko; velkorysá kuchyně s úložnými prostory s varnou deskou, granitovým dřezem a lednicí o objemu 150l s 30l mrazákem; prostorná koupelna se separační toaletou a sprchou s kotvícími prvky pro sušení mokrých oděvů; dvoulůžková postel na šířku vozu; zvedací střecha SCA; víceúčelová prostorná garáž
Vaření: naftová sklokeramická varná deska Webasto
Toaleta: separační toaleta Separett Tiny
Elektroinstalace: LiFePO4 baterie o kapacitě 400Ah; solární panel o kapacitě 380Wp; Multiplus 3000VA; monitoring systému Cerbo GX (použité komponenty Victron Energy ve verzi SMART); WI-FI router + anténa LTE/GPS/WIFI
Topení a bojler: Truma Combi D6 diesel, výškový set
Voda: čistá nádrž 2x 150l vč. filtrace WM Aquatec; 20l nádrž výhradně pro pitnou vodu přímo ke dřezu; odpadní nádrž 2x 43l
Offroad výbava a venkovní doplňky: disky Delta LEGACY a pneu BF Goodrich AT; boční nášlapy; LED bar, boční a couvačí světla Strands; zvýšené sání, cyklon; střešní zahrádka; vyprošťovací desky; nosič rezervního kola se žebříkem; úložný box na zadní dveře; přídavné vzduchové odpružení; markýza; částečný nástřik Raptor
Expediční obytný vůz, který je navržen tak, aby svoji posádku spolehlivě dopravil na cesty do divočiny, kde se může zdržet i několik dní či týdnů bez nutnosti návratu do civilizace. Mercedes Sprinter 4×4 Iglhaut, známý pod přezdívkou „Falco“, je přesně takový. Jeho výbava a layout byly pečlivě navrženy s ohledem na potřeby jeho posádky během dlouhých expedic do odlehlých koutů světa, za focením divoké přírody, za potápěním i na rodinné výpravy.
Pro zajištění nezávislosti na dlouhých cestách jsou zcela zásadní mimo jiné nadstandardní off-grid elektroinstalace a velká zásoba vody. To posádce umožní zůstat nezávislými na externích zdrojích i ve vzdálených oblastech. S kapacitou vodní zásoby dosahující 300 litrů, opatřené vodní filtrací s uhlíkovým filtrem a UV lampou, je zajištěna dostatečná zásoba vody i v těch nejnáročnějších podmínkách. Dalších 20 litrů vody určené výhradně na pití nabízí další samostatné nádrž, která je plněna pouze z prověřených, zcela bezpečných zdrojů. Dieselové topení a bojler, naftová varná deska a separační toaleta rovněž přispívají k nezávislému fungování a dávají posádce pocit komfortu i ve vzdálených lokalitách.
Pro cestování po nezpevněných cestách a v náročném terénu byl pro přestavbu zvolen podvozek Mercedes Sprinter v provedení 4×4 s úpravou Iglhaut, velikosti L4H2. Vůz byl vybaven pevnostními disky Delta s AllTerrain pneumatikami a vzduchovými měchy. Kromě toho byly instalovány další prvky, jako je zvýšené sání (šnorchl) s cyklonem či vyprošťovací desky. Venkovní osvětlení všech stran vozu, ovládané z kabiny řidiče, zajišťuje potřebnou bezpečnost i v noci.
Venkovní úložné prostory umožňují bezpečné uložení veškerého vybavení, ať už jde o uzamykatelnou bednu na nosiči na zadních dveřích, úložné boxy či kotvící systém na střešní zahrádce Front Runner.
Důležitou součástí výbavy jsou také komunikační technologie, jako je wi-fi router, palubní vysílačky, GPS lokátor a náklonoměr, které posádce umožňují zůstat v kontaktu s okolním světem i v nejodlehlejších oblastech.
Interiéru vozu dominují dekory dřeva a výrazné textilie, což vytváří příjemnou a útulnou atmosféru. Nábytek je zhotoven z unikátní lehčené překližky v kombinaci grafitově šedé s výrazným dřevodekorem. Pracovní deska kuchyňské linky a stolek v salonu jsou vyrobeny z masivu s nádhernou kresbou, ošetřeného pouze přírodním olejem. Nadstandardně velká kuchyně nabízí dostatek úložného prostoru a je vybavena naftovou varnou deskou, velkým dřezem se dvěma kohoutky (jeden pro filtrovanou vodu z hlavní nádrže, druhý pro pitnou vodu z menší samostatné nádrže, viz výše) a skutečně velkou lednicí s plnohodnotným mrazákem. Kuchyně je navíc vybavena remoskou pro různorodé vaření.
Pro pohodlí posádky jsou k dispozici čtyři plnohodnotná lůžka, z nichž dvě jsou umístěna v zadní části vozu (tato lůžka jsou situována na šířku vozu díky rozšiřujícím bokům) a další dvě ve zvedací střeše. V případě nouze, kdy není možné či vhodné zvedací střechu rozkládat, lze vytvořit i provizorní dvojlůžko rozložením zadní dvojsedačky. Ve střešní stanové nástavbě, která je přístupná zevnitř vozu po zabudovaném žebříku, není problém nocovat ani v zimě – k lůžku je vyveden výdech topení a pro zimní kempování je stan vybaven vnitřní odnímatelnou izotermickou vložkou.
Koupelna se separační toaletou slouží zároveň jako sušárna mokrého oblečení a potápěčského vybavení.
Majitelé vozu jsou nejen vášnivými cestovateli, ale též potápěči. Proto je vůz pro jejich specifické potřeby vybaveni speciálním vybavením, včetně výsuvné plošiny v garáži pro kotvení potápěčského vybavení vč. potápěčských lahví a kompresoru, či speciálním kotvícím systémem pro sušení neoprenů, který je instalován na strop koupelny.
Kromě standardního přetypování z nákladního vozu na obytný, byla navíc maximální přípustná váha vozu navýšena z 4,1 tuny na 4,85 tuny, což zajišťuje, že s sebou mohou jeho majitelé vozit velkou zásobu vody, nafty i veškeré vybavení potřebné pro dlouhá dobrodružství.
ZAUJALA VÁS PŘESTAVBA A CHCETE SE O „FALCOVI“ DOZVĚDĚT VÍCE?
Příběh stavby neobvykle pojatého žlutého expedičního Sprinteru zvaného „Falco“ můžete sledovat na blogu Dva Van Draci, kde Falcovi majitelé popisují celý příběh od prvotního nápadu na pořízení obytné dodávky, přes celý proces stavby až po cesty, které s Falcem podnikli.
Stavba takto neobvyklého obytného vozu ale zaujala i média a tak si o přestavbě můžete přečíst i několik článků:
Místo domku investovali do expediční dodávky. Jezdí s ní za potápěním
(Tomáš Málek, iDnes.cz)
NOMÁDI: Místo domečku v Thajsku si potápěči pořídili obytnou dodávku
(Tomáš Málek, Lidovky.cz)