EXPEDIČNÍ TRUCK IVECO MAGIRUS 4×4

Magirus 4×4 z roku 1979 sloužil původně hasičům, nyní je z něho expediční obytný speciál pro 2-3 cestovatele. Celková hmotnost vozu byla ponížena na 7,5 tuny, skutečná váha vozu ale reálně nepřesahuje 6 tun a tak nabízí velkorysou doložnost kolem 1.500 kg. Z vybavení nechybí nic pro nezávislé cestování po odlehlých koutech Evropy, které má majitel Magirusu v plánu. 
 
Magirus k nám na dílnu přijel již s hotovou nástavbou ze 60mm panelů a bohužel jsme postrádali některé přípravy, se kterými při konstrukci vlastních nástaveb již běžně počítáme. Chyběla například dvojitá podlaha pro umístění a tažení technologií či průstupy na elektro rozvod, často jsme proto museli vymýšlet alternativní postupy. Díky tomu ale nakonec vznikla některá neobvyklá a zajímavá řešení, jako například dekorace stropu připomínající rozvětvený strom. Původním záměrem však nebyla dekorace – hledali jsme prostě způsob, jak na strop instalovat osvětlení a kudy protáhnout kabeláž od solárního panelu, střešního ventilátoru, satelitu atd. Čistě praktický prvek se nám ale nakonec povedlo přetvořit do designové dominanty interiéru.
 
Obytné části dominuje prostorná kuchyň a protilehlé sezení. Kuchyň je vybavená kompresorovou lednicí a vestavěným dřezem. K vaření slouží prozatím dvouplotýnkový plynový vařič s napojením na 2 kg PB lahev, při realizaci jsme ale již počítali s přípravou na instalaci dieselové sklokeramické varné desky Webasto, jejíž pořízení majitel vozu do budoucna zvažuje.
 
Sezení tvoří dva protilehlé gauče se stolkem, které lze v případě potřeby snadno rozložit na přídavné lůžko. Podstavce gaučů mají opět praktické využití – vzhledem k chybějící druhé podlaze jsme je využili pro instalaci technologií, zejména pro umístění nádrže na pitnou vodu o objemu 150 litrů s příslušenstvím vč. vodní filtrace a UV-C LED jednotky pro dezinfekci vody, dále je zde uložen bojler, nezávislé naftové topení, prostupy pro rozvod teplého vzduchu a další.
 
Specialitkou je pak 12V SMART televizor na elektrickém výsuvu uložený ve skříňce za sezením. 

V zadní části vestavby je umístěno rozkládací lůžko. Jelikož bude majitel občas cestovat i sám, koncipovali jsme spaní tak, aby mohla jedna osoba na lůžku pohodlně spát i bez jeho rozložení. V případě potřeby je ale roztažení postele na dvojlůžko otázkou krátké chvilky. 

Prostor pod postelí je věnován prostorné garáži, která je přístupná nejen klasicky zvenku garážovými otvory po obou stranách, ale i z obytného prostoru, a to i po rozložení postele.

Další prioritou byla velmi prostorná koupelna se sprchou, kazetovým WC a umývadlem. Prostor koupelny byl předem daný (nástavba k nám dorazila s již hotovým koupelnovým boxem), postarali jsme se ale o jeho rozdělení na dvě části. 

Před samotnou sprchovou kabinkou, v jejímž rohu je umístěno také kazetové WC s odvětráním SOG, se nachází menší „předsíňka“ s umývadlem a skříňkou na hygienické potřeby. Ta slouží k rychlé osobní hygieně bez nutnosti vstupovat přímo do sprchového koutu.

Na koupelnu navazuje velká vestavná skříň, menší stropní skříňky pak lemují celý box kolem dokola. Jen objem samotných stropních skříněk je velkorysých 1 200 litrů!
 
Spodní část vestavné skříně je věnována elektroinstalacím. Je zde umístěna LiFePO4 baterie s kapacitou 300Ah a další příslušenství, zejm. Victron Energy Multiplus, který slouží jako měnič napětí 12/230V, ale zajišťuje i dobíjení baterie při napojení na síť a automatické přepínání 230V zásuvek mezi měničem a externí sítí. Samozřejmostí je také dobíjení ze solárního panelu 370Wp a z alternátoru pomocí DC/DC boosteru. Přehledný monitoring systému (a to nejen elektroinstalací, ale též stav vodních nádrží či hodnoty z několika teplotních čidel) nabízí vestavěný dotykový displej Victron Energy GX Touch.